Разказвам на мъжа ми за
приказката, в която попаднах случайно, непредвидено и съвършено неподготвена.
Средно Общообразователно УчилищеСв. Св. Кирил и Методий, град Брегово,
Видинско! На ръба на България, ама от ония ръбестите ръбове, дето режат злобно
и оставят грозни, дълбоки белези. Да ги помниш и проклинаш в три живота напред!
Белези, които обичаш и с които се гордееш, защото знаеш какво са ти стрували.
Той целият наш Северозапад е такова едно ръждиво острие, такъв един груб ръбест
белег, дето нито е да го скриеш, нито е да го показваш, защото никога не си
сигурен как да го обясниш на другите!... То и да искаш, не можеш, де. И хората
му са едни такива ръбести и сурови, „несгодни като лев опиняк на десен крак“.
Мъжът ми слуша.
Слуша за параклиса в училището,
точно срещу входа, в който параклис можеш да запалиш свещ като в църква. Дори е
по-лично! Да запалиш свещ в училище е с няколко стъпки по-близо до Бога, мен
ако питате. По-свято е някак си!
За пръстта от гроба на хан
Кубрат, вградена в стената на един от коридорите, и за пръстена му, на който
оригинала се пази в Ермитажа, но копието е тук, в Брегово. И синовете му са тук
– пет стълба, на които спокойно да се опреш и днес! И копието с конска опашка.
И онова с орела на Аспарух.
За килията на Паисий, в която той
все още пише своята „История славяноболгарская“ и се надява да събуди онова,
дето от векове спи мъртвешки сън. Кой знае! Може пък Брегово да е новият Атон.
Защо не, по дяволите?!...
За часовника от български шевици,
изрисувани върху стари турски керемиди, дето ние с мъжа ми не знам защо им
викаме „котешки езичета“ и се намират толкова трудно вече. Евтини са като стара
хартия, но се намират по-трудно от старо злато.
За коридора на Левски с барелефа
му, дето като минеш покрай него, не можеш да не го докоснеш, да не му се
обясниш в любов ей така – без думи и без даже да съзнаваш, че го правиш.
За старата австрийска печка на
дърва с лъвче на вратичката, същата като оная, край която Ботев пише: „Приятелят
ми Левски, с когото живеем, е нечут характер! Когато ние се намираме в
най-критическо положение, то той и тогава си е такъв весел, както и когато се
намираме в най-добро положение. Студ, дърво и камък се пука, гладни от два или
три деня, а той пее и сè весел! Вечер – дордето ще легнем – той пее; сутрин,
щом си отвори очите, пак пее.“
За ъгълчето, в което има чешма
стара, от ситни камъчета, и за стаята, в която Възраждането е намерило пристан
в ХХI век.
Вървя по коридорите му, а в
главата ми пулсират въпроси: Защо не знам за това? На 30 минути път от вкъщи е,
по дяволите!!!... Защо светът не е тук? Защо туристите с модерни фотоапарати с
ярки светкавици ги няма? Защо това лице не Северозапада не е най-отпред?...
- И защо нищо не снима, да
покажеш на хората? - пита мъжът ми с основание може би.
- Човече, аз просто гледах!
Не ми пука за света. Аз бях там и видях!!! Някой ден може и да снимам, но първият път си беше само мой, само за мен!!! Нека съм егоист! А вие ако искате, елате и вижте!
Няма коментари:
Публикуване на коментар